Menu

Onhan siinä avainlippu?

Onhan siinä Avainlippu - Tervetuloa

Kysymys onhan siinä avainlippu on alkanut vähitellen yleistyä varsinkin sosiaalisessa mediassa ja todennäköisesti törmäämme siihen yhä kiihtyvällä tahdilla tulevaisuudessa. Ainakin toivottavasti.

Huhtikuussa alkanut ja kolme vuotta kestävä Onhan siinä Avainlippu -kampanja on Avainlippu-merkkiä myöntävän Suomalaisen Työn Liiton kampanja, jossa on mukana jo satoja Avainlippu-yrityksiä. Mukaan on lähtenyt sekä palveluyrityksiä että valmistavan teollisuuden yrityksiä useilta eri toimialoilta.

Onhan siinä Avainlippu - Lehdet

Mukana kampanjassa on myös Maammekauppa, vaikka hitusen joudunkin käsittelemään aihetta niin sanotusti kieli keskellä suuta. Sehän on kuitenkin niin, että Avainlippu-tunnuksen puuttuminen ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö esimerkiksi käsityöläisen omin käsin valmistama tuote olisi täysin Suomessa valmistettu ja sitä kautta erittäin arvokas. Kaikille yrityksille tunnus ei toiminnan luonteesta johtuen ole välttämättä niin olennainen.

Halusin kuitenkin ehdottomasti, että Maammekauppa on mukana kampanjassa, koska se tuo näkyvästi esille kotimaisen valmistuksen tärkeyttä ja pitää aihetta pinnalla.

On erittäin tärkeää meille kaikille, että Suomessa valmistettujen tuotteiden ja suomalaisten palveluiden käyttö lisääntyy.

Kampanja nostaa tärkeää aihetta näkyvästi esille ja jos kampanjan avulla saadaan kotimaisten tuotteiden suosiminen muodikkaammaksi, hyötyvät siitä kaikki. Niin Avainlippu-yritykset, Avainliputtomat kotimaassa tuotteensa valmistavat yritykset kuin koko Suomen kansantalouskin.

Onhan siinä Avainlippu - Varmista ennen hankintaa

On hyvä muistaa, että työpaikkojen pysyvyyteen ja hyvinvointiimme vaikuttavat kuluttajien ostopäätösten lisäksi merkittävästi myös julkiset hankinnat ja yritysten ostot. Suomalaisesta hankinnasta vajaa kolmasosa tulee kunnalle takaisin veroina ja muina maksuina. Olisi erityisen tärkeää, että kysymys Avainlipusta menisi erityisen syvälle kuntapäättäjien ja muiden yhteisten asioiden kanssa tekemisissä olevien mieliin.

Onhan siinä Avainlippu -kampanjan idea on pysäyttää suomalaiset ostopäätöshetkenä. Vaikka kotimaisen suosiminen olisikin ajatuksena lähellä sydäntä, ei välttämättä juuri ostopäätöstä tehtäessä asia tule ensimmäisenä mieleen.

Kotimaisen tuotteen ja palvelun valitseminen on kuitenkin usein myös eettinen, ekologinen ja vastuullinen valinta. Kotimainen tuote ja palvelu työllistävät Suomessa ja tuotteen jäljitettävyys sekä läpinäkyvyys ovat usein aivan eri luokkaa kuin halvan työvoiman maassa valmistetuissa tuotteissa.

Kampanja on jo nyt hyvin laaja, sillä siihen on sitoutunut mukaan yli 700 Avainlippu-yritystä. Avainlipun ja Suomalaisen Työn Liiton omien kanavien lisäksi yritykset tuovat kampanjaviestejä esille omissa kanavissaan, joten toivottavasti lumipallo alkaa kasvaa ja saamme suomalaisen työn arvostuksen nousemaan entisestään. Jokainen voi osallistua tähän tykkäämällä ja jakamalla kampanjaan osallistuvien yritysten postauksia sekä tietysti hankkimalla suomalaisia tuotteita ja palveluja.

Kampanja pyrkii tekemään arvovalinnan tiedostaville asiakkaille helpommaksi iskostamalla mieleemme kysymyksen: Onhan siinä Avainlippu?

 

P.S. Meillä on! Maammekaupalle myönnettiin Avainlipputunnuksen käyttöoikeus marraskuussa 2017. Avainlippu löytyy myös suurimmalta osalta valikoimamme tuotteista. Nekin valikoimamme tuotteet, joille avainlippua ei ole haettu ovat luonnollisesti kaikki kotimaassa valmistettuja.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *