Ostoskorissa ei ole tuotteita.
Menu
Ostoskorissa ei ole tuotteita.

Kauppiaan elämää – Miten voisin sinua palvella?

Miten voisin sinua palvella

Tämä blogi aiheuttaa minulle tietyllä tavalla jatkuvasti pään vaivaa. Haluaisin kovasti kehittää sitä ja saada tuotettua sisältöä, joka koettaisiin oikeasti hyödylliseksi, ajatuksia herättäväksi tai edes muuten vain mielenkiintoiseksi. Haluaisin, että blogi olisi kanava palvella asiakkaita ja lukijoita paremmin.

Aidosti hyödyllistä Suomessa valmistettuhin tuotteisiin liittyvää sisältöä pitäisi tietysti saada tuotettua enemmän. Toisaalta blogin kirjoittaminenkin on kovaa työtä, vaikkei se välttämättä ihan ojan kaivamiselle vertoja vedäkään.

Esimerkiksi Lista Suomessa tuotteensa valmistavista naistenvaatemerkeistä on ollut huippusuosittu ja se on ilahduttavasti koettu hyödylliseksi, mutta tähän mennessä ovat sen koostaminen ja päivittäminen tienneet laveastikin arvioiden yli sataa työtuntia.

Olen hieman pettynyt itseeni sen suhteen, miten vähäiselle ovat Suomessa tuotteensa valmistavien yritysten esittelyt tähän mennessä blogissa jääneet. Jotenkin olen kuitenkin aistinut, että niille olisi kysyntää.

Omasta kokemuksestakin tiedän, että pienen yrityksen on ainakin aluksi todella vaikea saada ääntään kuulumaan, vaikka yritys olisikin kova. Sen vuoksi uskoisin, että jopa tällaisen maakuntasarjan bloggaajan kynäilyistä saattaisi olla monelle yritykselle hyötyä.

Maammekaupan viestintästrategia

Maammekaupan viestintästrategia

Rustasin vajaa vuosi sitten ruutuvihkoon Maammekaupan ensimmäisen viestintästrategian, joka on visuaalisesti hyvin paljon kauppiaan näköinen. ”Ei kaunis, mutta meitä kaikkia tarvitaan.”

Maammekaupan viestintästrategian kulmakivi ja tärkein asiakaslupaus on, että palvelemme aina hyvin. Tätä pyrin toteuttamaan parhaani mukaan. Olen kuitenkin viime aikoina koittanut kovasti pähkäillä, että millaisia lisäpalveluita Maammekauppa voisi tuottaa. Moni muukin kun toimittaa tilaukset nopeasti ja vastaa kilinän kuultuaan puhelimeen.

Usein sitä katsoo itse asioita liian läheltä ja ei ymmärrä, että asiakkaalla voisi olla jokin suuri tarve, jossa kukaan ei tällä hetkellä auta. Tuhannen oravannahan arvoinen kysymys siis on: Miten voisin palvella sinua tämän blogin avulla paremmin? Entä muuten?

Tuotevalikoima

Blogin kehittämisen lisäksi toinen minua kovasti öisin valvottava asia on Maammekaupan tuotevalikoima. Hyvin kaupaksi meneviä keihäänkärkituotteita on ainakin kauppiaan näkökulmasta katsottuna liian vähän suhteessa koko valikoiman laajuuteen.

Kysyimme toukokuussa järjestetyssä Facebook-kyselyssä, mitä uusia tuotteita kaupan valikoimaan olisi hyvä saada. Vastauksia tuli laidasta laitaan ja joukossa oli todella mielenkiintoisia ideoita. Jopa sellaisia, jotka eivät olleet käyneet vähäisessä mielessäkään. Näitä kyselyllä tietysti haettiinkin.

Jatkossa kaupan valikoimaa laajentaessani pyrin siihen, että jokainen uusi tuote tuo valikoimaan lisää jotain ”uutta ja jännittävää”. Pienten käsityöyritysten tuotteita toivottiin paljon. Niitäkin pyrin jatkossa valppaasti kartoittamaan, vaikka niihin liittyy myös omat haasteensa.

Kyselyn vastauksista nousi esiin ongelma, joka liittyy koko tähän ajatukseen myydä pelkästään Suomessa valmistettuja tuotteita. Eräs suuresti arvostamani Autotehtaan Sankari kiteytti asian hyvin: ”Pitäisi olla suomalaista laatua ja Anttilan hinnat.” No, pidetään kuitenkin lähtökohtana se suomalainen laatu. Sillä täytyy olla oma arvonsa.

Samaan hengen vetoon päätin kuitenkin aktivoida taas Maammekaupan Alelaarin. Kesäkuussa on kaupankäynti verkossa jonkin verran hiljentynyt ja tuossa päissäni pohdin, että mikäs nyt neuvoksi. Päätin vetää ässän hihasta ja laittaa tuotteita taas pitkästä aikaa alelaarin puolelle oikein enemmänkin. Kutsutaan sitä nyt sitten vaikka Kotimaisten tuotteiden kesäaleksi. Kannattaa käydä tekemässä säästöjä!

Kotimaisten tuotteiden kesäale

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *