Askelmerkit suomalaisen tavaran kaupan kasvulle vuonna 2020

Askelmerkit suomalaisen tavaran kaupan kasvulle vuonna 2020 - Maammekauppa

Vuosi vaihtui taas rytinällä. Joulun jälkeinen aika tarkoitti itselle rauhoittumishetkeä erittäin hektisen joulun edusajan jälkeen. Olikin hyvä saada vähän kerättyä ajatuksia, sillä vuoden vaihtuminen tarkoittaa samalla sitä, että tietyllä tavalla kaikki alkaa taas alusta.

Maammekauppa on joka suunnasta katsottuna vielä varsin tuore ja nuori yritys. Vaikka itsestä tuntuu välillä siltä, että asiat polkevat paikallaan, on terveellistä katsoa riittävän pitkä ajanjakso taaksepäin. Vuonna 2019 Maammekauppa kehittyi selvästi. Myynnillisesti päästiin melkein tavoitteeseen, mistä voi tehdä sen johtopäätöksen, että tavoite tuli asetettua riittävän kunnianhimoiseksi.

Kun yritän muistella vuoden takaisia ajatuksiani, löydän sieltä samoja epäilyksiä kuin mitä mielessäni on tänäänkin. Tavoitteeksi on asetettu, että Maammekauppa myy vuonna 2020 kaksi kertaa enemmän Suomessa valmistettua tavaraa kuin viime vuonna. Juuri tänään se tuntuu lähes mahdottomalta haasteelta, mutta onneksi täsmälleen sama tunne oli myös viime vuonna.

Miksi ihmeessä sitten kerron tällaisista kasvutavoitteista julkisesti? Toisaalta haluan asettaa itselleni julkisen paineen. Kun se on ääneen sanottu, siitä ei voi perääntyä. Toisaalta haluan kertoa mahdollisimman rehellisesti seuraajillemme ja muille kotimaisista tuotteista kiinnostuneille missä mennään.

Se, että tavoittelen Maammekaupalle jatkuvasti kasvua johtuu yksinkertaisesti siitä, että sen on myös pakko kasvaa. Tavoite on tehdä Maammekaupasta paikka, josta voi aidosti löytää kotimaisen vaihtoehdon tuontitavaran tilalle. Tämä tavoite vaatii kovaa kasvua vielä vuosia, jotta valikoimaa pystytään kasvattamaan.

Toisekseen, Maammekaupan myynti ei ollut vielä vuonna 2019 mitenkään kestävällä tasolla. Käytännössä siis se ei vielä tarjonnut toimeentuloa edes yrittäjälle saati sitten eväitä kasvattaa kotimaisten tuotteiden valikoimaa kovinkaan paljoa. Terveen liiketoiminnan taso on tarkoitus saavuttaa tänä vuonna.

Tavoite on nyt ääneen sanottu. Vielä pitäisi löytää keinot, jolla tavoitteeseen päästään. Mikään kun ei tapahdu itsekseen. Pienen joulutauon aikana ajatukset saivat tosiaan vähän tuulettua ja ne lensivätkin kuin itsestään jo pidemmälle tähän vuoteen. Askelmerkit onnistuneen vuoden tekemiselle voidaan siis kirjoittaa auki.

Tuotevalikoiman pitää kasvaa

Viime vuosi meni hyvin pienillä muutoksilla tuotevalikoimaan. Toki uusia tuotteita vuoden aikana tuli suuri määrä, mutta uusia aluevaltauksia ei juuri tullut tehtyä. Kaksi uutta vaatemerkkiä eli ehta ja Kanto Design tulivat mukaan, muuten tuotelisäykset tulivat jo olemassa olevilta valmistajilta.

Tämän vuoden osalta näen, että Maammekaupan on kyettävä laajentamaan valikoimaansa reilummin ja monipuolisemmin. Toisaalta samaan aikaan pitää pystyä tekemään valikoimasta tiiviimpi kokonaisuus. Tämä yhtälö ei todennäköisesti ole mikään helppo homma. Se vaatii tarkkaa suunnittelua ja ehkä koviakin päätöksiä.

Meidän pitää jatkossa pystyä luomaan vau-elämyksiä. ”Ai että tällaistakin löytyy”. Hyvä alku tietysti on, että tätä pystyisi ensin tarjoamaan myymälän puolella satunnaisille kävijöille.

Lahjatavaroiden ja vaatteiden rinnalle saatava tuotteita, joita tarvitaan joka päivä

Nyt kun pää on edelleen vähän pyörällä joulusta, on lahjatavarakaupan osuus omissa ajatuksissakin korostetusti pinnalla. Eikä siinä mitään. Lahjatavarakauppana on tarkoitus pysyä, mutta pitää muistaa, että joulu ja toukokuu ovat molemmat vain kerran vuodessa. Leipää pitäisi saada pöytään ympäri vuoden.

Tämän vuoksi meidän on saatava rakennettua tänä vuonna useampi toimiva kokonaisuus lahjatavaran ja naistenvaatteiden rinnalle. Jotenkin näkisin sen niin, että valikoimaan pitäisi löytää myös tuotteita, joita välttämättä tarvitaan jokapäiväisesti. Päivittäistavarakaupan kanssa ei ole tarkoitus alkaa kilpailla, mutta erikoisempaakin kulutustavaraa on olemassa. En tiedä sitten olisiko esimerkiksi luonnonkosmetiikkavalikoiman reilussa kasvattamisessa ensimmäinen hyvä alku.

Yksi tapa kaupan vetämiseksi vakaammalle pohjalle on löytää tuotteita ja tuoteperheitä, jotka saavat samat tyytyväiset asiakkaat sekä myymälään että verkkokauppaan säännöllisesti aina uudelleen ja uudelleen. Hyviä ideoita otetaan vastaan. Yksi ikävä fakta on se, että meiltä täältä Laitilan keskustasta on viime aikoina loppunut useampi tärkeä paikallinen palvelu. Suoraan näiden saappaisiin on mahdotonta hypätä, mutta jokin tapa syntyneiden aukkojen tilkitsemiseksi meidän olisi hyvä löytää. Mietintämyssy on myös tämän suhteen syvällä päässä.

Myymälän tunnettavuuden kasvattaminen matkailukohteena

Yksi jo useasti ääneen sanottu unelmani on tehdä Maammekaupasta matkailukohde keskelle Laitilaa. Tämän ajatuksen potentiaalista tuli jo vähän esimakua viime kesänä, kun lomakuukausina meillä kävi kylässä varsin mukava määrä tien päällä olevia lomalaisia. Tähän ei ihan vähiten vaikuttanut kesän ajan myymälässämme esillä ollut Heli Laaksosen taidenäyttely.

Jotain vastaavaa pitää saada kehitettyä tulevalle kesällekin. Yksi idea on, mutta se on liian rohkea vielä tässä vaiheessa julkisesti sanottavaksi. Lisäksi Maammekauppa täytyy tietysti saada paremmin kaupunkimme ohitse kulkevaa valtatietä huristelevien tietoisuuteen.

Yksi hyvin yksinkertainen tavoite kuluvalle vuodelle niin verkkokaupan kuin myymälänkin tiimoilta on tehdä kaikki asiat viime vuodesta viisastuneena vähän isommin ja paremmin. Tässä asiassa kyse on paljolti itsensä hereillä pitämisestä. Hyviä asioita tuppaa tapahtumaan vain silloin, kun jaksaa tehdä eteenpäin vieviä asioita jatkuvasti. Kun koko vuoden pystyy tekemään kaikki asiat edes vähän entistä paremmin, on lähes väistämätöntä, että hyviä asioita tapahtuu.

Tapahtumiin panostettava entistä enemmän

Yksi hyvin konkreettinen asia, joissa tätä edellisestä vuodesta petraamista pystyy tekemään ovat kaikki ne lukuisat pienet ja vähän isommat tapahtumat, joissa Maammekauppa vuoden aikana on tavalla tai toisella mukana. Niistä jää yleensä kaikkein selvimmät muistijäljet jonnekin takaraivoin tietämille. Se helpottaa tulevan vuoden tapahtumien suunnittelua ja niiden tekemistä tänä vuonna edes vähän onnistuneemmin. Ja voisihan niitä tapahtumia olla myös vähän enemmän.

Suunnittelu, suunnittelu ja suunnittelu

Etukäteissuunnittelu onkin kaupan alalla yksi tärkeimmistä työvälineistä, kun menestystä haetaan. Jo viime vuonna tässä asiassa mentiin selvästi eteenpäin, mutta petrattavaa on vielä paljon.

Myynti perustuu paljon erinäköisiin kampanjoihin. Isoihin ja pieniin. Tämä tarkoittaa sitä, että on olemassa tietty ajanjakso, jolloin odotetaan kädet ristissä, että kauppa kävisi. Jos silloin, kun kauppaa pitäisi tehdä, joutuu vielä tekemään paniikissa jotain markkinoinnillisia peliliikkeitä, on auttamattomasti märät housussa. Se ei vaan onnistu. Tässä pitää pystyä petraamaan entisestään ja tehdä kaikki markkinointityö vielä paremmin etukäteen.

Antero tuli mukaan remmiin

Viime vuoden loppupuolella aloimme jo harjoitella säännöllistä yhteistyötä verkkokaupan markkinoinnin saralla Riihimäen Anteron kanssa. Antero tekee meille hommia kaksi päivää kuukaudessa ja tuo oman panoksensa Maammekaupan markkinointiin. Tämä on selvä ja konkreettinen lisä nimenomaan meille elintärkeään markkinointityöhön, sillä vaikka kaksi päivää kuukaudessa saattaa kuulostaa melko pieneltä määrältä, on se suhteellisesti määräänsä suurempi lisäys.

Oma ajankäyttöni on pirstaloitunut niin moneen eri suuntaan, että varsinaisen markkinointityön osuus tuppaa välillä jäämään pelottavan pieneksi. Asiansa osaavan verkkokauppaniilon saaminen istumaan tänne meidän toimistolle aina koko päiväksi kerrallaan saa asioita kummasti eteenpäin. Kun yhteistyö on säännöllistä, pystytään asioita tekemään myös etupainotteisesti, mikä auttaa paljon suunnitelmallisuudessa.

Keskitytään oikeisiin asioihin

Kun pääasiassa kuitenkin touhuaa yksin, käy helposti niin, että kaikenlaiset hallinnolliset askareet vievät leijonanosan ajasta. Tärkein lisäresurssi, joka tämän vuoden aikana pitäisi saada tehokkaampaan käyttöön on minun oma aikani. Kaikkea näprättävää löytyy varmasti täyttämään päivät ja viikot, mutta olennainen kysymys on, että mistä kaikesta työstä sitä pystyisi luopumaan.

Pitänee ottaa lähipäivinä esiin ruutuvihko ja kirjata siihen kaikki mieleen tulevat työtehtävät, jotka eivät suoraan edistä Maammekaupan kasvua ja keksiä niiden pään menoksi jokin korvaava tapa tehdä ne. Tai sitten luopua niistä kokonaan. Kuulostaapa taas helpolta… Olennaista kuitenkin on, että vuonna 2020 aikaa jää huomattavasti enemmän oikeasti tärkeisiin asioihin.

Maammekaupan brändi

En ihan tarkkaan tiedä miten hyvin olen onnistunut, mutta aivan Maammekaupan alusta alkaen tavoitteeni on ollut kehittää Maammekaupan brändiä ja tehdä siitä tunnistettava, omaleimainen ja positiivisella tavalla sympaattinen. Kaiken kivijalkana tietysti on, että myymme vain Suomessa valmistettua tavaraa.

Pitkässä juoksussa tämä yritys joko nousee tai kaatuu brändin mukana. Näin minä sen uskon. Meillä ei tule varmaan milloinkaan olemaan mahdollisuutta kilpailla löydettävyydestä hakkaamalla jatkuvasti valtavia euromääriä markkinointiin.

Mitä useammalle ihmiselle saamme kuitenkin jätettyä positiivisen muistijäljen, joka saa palaamaan verkkokauppaamme tai myymäläämme, sitä todennäköisemmin saamme tämän jutun toimimaan. Vanhan sanonnan mukaan ”hyvä kello kauas kuuluu”.

Tänäkin vuonna suuri tavoite on siis viestiä mahdollisimman monelle, että Maammekauppa on hyvä juttu ja sen edesottamuksia on hauska seurata. Teeman mukaisesti on tänä vuonna asiat tarkoitus tehdä vielä vähän entistä rohkeammin. Minä itse haluan olla jatkossakin Maammekaupan kasvot. Kauniimpiakaan kasvoja ei nyt ole tarjolla.

Iloista ja onnekasta vuotta 2020 kaikille!

2 Kommenttia

  • Hei, olen Maamme kaupan uutiskirjeen tilaaja ja kiinnostunut Suomessa valmistetuista tuotteista! Onko mahdollista kehittää ”tuoteperhettä” ikäihmisille? Tarkoitan vuodevaatteita, peitot,tyynyt,lakanat? Kaikki silittämättä siistejä? Peitot niin että nekin voisi pestä ja pussilakanaa ei tarvittaisi ja se taas säästäisi hoivatyössä aikaa. Ikäihmisten alusasut, kotiasut, ulkoiluasut olisivat myös suunniteltuja helposti puettaviksi ja helposti huollettaviksi mutta EI LAITOSVAATTEITA!
    Tällä kaikella tarkoitan tuotteita joiden avulla ikäihmisten kodit saneerattaisi helppohoitoiseksi, helppokäyttöisiksi, turvallisiksi koskapa kotona asuminen on toivottavaa ja edullista ja myöhemmässä vaiheessa tarvitaan kotiin apuja jolloin hoivatyöntekijöiden työ helpottuisi näiden huikeiden tuotteiden ansiosta. Viestistä tuli pitkä mutta kaikki ajatukset eivät vielä mahtuneet!

    Reply
  • KIITOS !
    HYVÄÄ JA MENESTYKÄSTÄ UUTTA VUOTTA 2020
    TYYTYVÄINEN ASIAKAS Kaarina Tauriainen

    Reply

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *